קרוב / עידית ברק

תָּמִיד בַּסַּפְסָל הָרִאשׁוֹן קָרוֹב לַלּוּחַ קָרוֹב לַמּוֹרִים 

כְּדֵי לְהַצְלִיחַ לִקְרֹא אֶת מָה שֶׁהֵם כּוֹתְבִים 

אֲבָל יֵשׁ כְּלָלִים שֶׁהִיא לֹא מַצְלִיחָה לִקְרֹא 

וְלֹא מַצְלִיחָה לְהָבִין כִּי הֵם לֹא כְּתוּבִים בְּשׁוּם מָקוֹם. 

מָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ לָהּ חֲבֵרוֹת, 

שֶׁיַּזְמִינוּ אוֹתָהּ לִמְסִבּוֹת כִּתָּה.

 הִיא רוֹצָה לִהְיוֹת שָׁוָה בֵּין שָׁוִים 

כְּמוֹ הַיְּלָדִים שֶׁיּוֹשְׁבִים עַל הַסּוּס וְדוֹהֲרִים בַּגַּנִּים בְּאַרְמוֹנָם שֶׁל מֶלֶךְ וּמַלְכַּת הַכִּתָּה. 

חֲבָל שֶׁהִיא לֹא יוֹדַעַת לִדְהֹר שֶׁאֵין לָהּ סוּס וְאֻכָּף 

לָכֵן הִיא שׁוּב יוֹשֶׁבֶת קָרוֹב לַלּוּחַ קָרוֹב לַמּוֹרִים 

וּמְצַיֶּרֶת בַּמַּחְבֶּרֶת לְבָבוֹת בְּשׁוּלֵי הַדַּף.

שווה קריאה - מאמרים ואסופות

דיני נפשות | מאמרים ואסופות מאת שותפים ואנשי מקצוע

בני לאו

על חטא שחטאנו לפניך בהחרמה

המקלדת הפכה לכלי מודרני להדרה חברתית והיא נשק רב עוצמה שמשמש כחרב פיפיות. תליית אנשים בכיכר העיר המקוונת מחד, ואמצעי הגנה על חלקים חלשים יותר

קרא עוד »
הרב ד"ר דניאל הרטמן

מה ששנוא לאחר אל תעשה לאחר

האתגר הראשון שמגפת הבריונות מציבה בפנינו היא לא בהעמקת הרגישות להלבנת פנים, אלא בחינוך להרחבת קטגוריית ה"חבר" ופיתוח חובות מוסריים כלפי ה"זר". הרב ד"ר דניאל

קרא עוד »
מיכל מושקט-ברקן

התשובות של כולנו

הרשות נתונה בידנו להחליט אם ברצוננו להרע או להיטיב עם אחרים. דרך התשובה היא רב ממדית ודורשת התערבות פנימית וחיצונית של האדם במרחב בו הוא

קרא עוד »
חנה פנחסי

עזאזל, ושפת החמלה

על ידי חרם מבקשת הקהילה להיפטר מרגשות אפלים ולהטילם על חבר בקבוצה. יש כוחות אנושיים שבכוחם לשנות מערך חברתי כזה. "אסור לדרוך על התיק שלה,

קרא עוד »
ד"ר שרית ברזילאי

מה הסיפור שלך ילד?

ילדים החווים חרם חברתי מסתובבים בעולם עם תחושה קשה של אשמה ובושה. ההדרה החברתית מטמיעה בקרבם את האמונה שמשהו בהם פגום. אם לכולם יש חברים

קרא עוד »
יעקב מעוז

התרת חרמות ונידויים – ראשית התשובה

 הקונפורמיזם החברתי מביא לעיתים להוקעת השונה עד שיקוץ בחייו. אך חכמינו מלמדים אותנו שהמוחרם זקוק יותר מכול לאמפתיה ולהכלה שרגא בר־און בהיסטוריה היהודית, כאשר לקהילה

קרא עוד »
שרגא בר־און

באפם הרגו איש: חסד במקום חרם

 הקונפורמיזם החברתי מביא לעיתים להוקעת השונה עד שיקוץ בחייו. אך חכמינו מלמדים אותנו שהמוחרם זקוק יותר מכול לאמפתיה ולהכלה שרגא בר־און בהיסטוריה היהודית, כאשר לקהילה

קרא עוד »
אורית רז

שנה ללא חרם

לאורך הדורות היטיבו חכמינו לכוון את דינמיקת הזמן ולהבין שציר קבלת האחריות מתאפשר בזמן של חילופי המשמרות. כל שנה אנחנו מתעטפים בכוונות לקראת השנה החדשה,

קרא עוד »
אריאל לוינסון

בסוד שיח פתוח

בסוד שיח פתוח גם אם נדמה לנו שאנו מתבוננים על ניכור חברתי מבחוץ, אנו שותפים לו כנשאים של שיח מחרים מדבק. שתיקה כלפיו היא מסוכנת

קרא עוד »
מוקד